Better to shut up!

Alla gravida har troligen stött på någon människa som borde hålla käften. Som man bara önskar att den tänkte sig för en extra gång innan den klämmer ur sig vissa ord. Här kommer några saker du ALDRIG bör säga till någon som redan har ett överflöd av hormoner och samtidigt går igenom den största förändringen en människa nog kan göra! 
 
Nummer 1

Är du gravid? 
Snälla rara människa, tänk om jag skulle säga nej. Hur tror du den personen känner sig då? Uppskattad, snygg, sexig? Nja, skulle inte tro det. Snarare väldigt fet. Fram till månad 4-5 kan du oftast inte se om personen i fråga är gravid eller bara småfet. Så säg ingenting. 
 
Nummer 2
 

Dom pinsamma frågorna! 
Bara för att någon är gravid så gäller fortfarande samma artighetsregler. Fråga inte vad som helst, tänk vad du själv skulle kunna svara på. Frågar du om underlivet har förändrats, räkna med att personen i fråga ställer samma fråga till dig då. 
 
Nummer 3
 

No shit! Är jag inte sjuk?
Alla kommer nog få höra detta, graviditeten är ingen sjukdom. Men det är inte en bakfylla heller, men har du en hemsk sådan så kan du inte röra dig. Samma sak med graviditeten som inte är behaglig, har du hemska ryggsmärtor så är det svårt att röra sig, spyr du mycket blir du utslagen. Vi vet att vi inte är sjuka, men det kan kännas så. Precis som en bakfylla. 
 
Nummer 4
 
Tror du inte jag redan är rädd?
Berätta inget utom dom bra och positiva delarna under din förlossning, småbarnstid eller graviditeten. Vi är redan rädda, skrämda och frågar vi inte vill vi INTE veta!
 
Nummer 5
 
Vad stor du är!
Tack, kul. Verkligen jätteroligt att höra? Nej, jag skulle inte tro det. Att få höra att man är stor gör att man känner sig ännu mer gigantisk. Hemskt och otroligt tråkigt. Man vill bara svara att ja, jag är gravid, vad är din anledning. För helvete vad förbannad man blir! 
 
Här är några motfraser de gravida kan konfrontera dig med: 
- Stor, säger du? Ja, jag är gravid, vad är din ursäkt?
- Ja, jag är gravid och du är bara fet!
- Jaså, du tycker jag är stor? Du har nog inte så mycket erfarenhet av gravida, du!
 
Nummer 6
 

Tvillingar? 
Sanolikheten att man på ultraljudet missar att man väntar tvillingar är obefintlig. Självklart, slår man upp det finns det säkert tillfällen. Men då måste man vara lika dum som hon som adopterade bort sitt (visade sig vara sina) barn till Monica och Chandler i Vänner. Men dessa personer existerar nog inte. 
Så snälla, att du skulle ha rätt när du frågar om det är tvillingar är en minimal chans. Fråga inte, personen kommer garanterat berätta om du är värd att få veta. 
 
Nummer 7
 
Kön och hälsa, tänk dig för! 
Fråga inte, tänk helst inte på det. Och frågar du, kommentera inte negativt. För allt i världen, våga dig inte på att ens tänka på att nämna denna fras. I alla fall inte till mig, här kommer min hatmening:  
”Det är ju sak samma om det blir en pojke eller flicka – så länge barnet är friskt”?
 
Nummer 8
 
Är det planerat? 
Hur kan en person understå sig att fråga detta. Spelar väl ingen roll om det är planerat eller inte. 
Mitt råd: Fråga inte, det angår inte dig! Det är oviktigt. Barnet är önskat. 
 
Nummer 9
 
Ge fan i detta också!
Dessa ord och meningar kan du bara hoppa över att säga. Mitt liv slutar verkligen inte bara för att jag får barn. Men kanske får göra om lite i livet, men jag är inte döende eller ska sättas i tvångströja. Jag får barn, barn kommer lära sig av sin mamma och pappa i detta fall. Sen är det upp till var och en, men säg inte så här till någon!
”Ja, du får njuta av att gå på café nu, det kan du inte göra när barnet kommer.”
”Du ska sova mycket, kom ihåg att det inte blir någon sömn när barnet kommer.”
”Njut av varandra, det får ni inte tid till när barnet kommer.”
”Ja, det blir väl bara charterresor för er nu när ni får barn.”
 
Nummer 10
 

Men det hör är faktiskt okej att säga!

- Hur är det med dig?

- Trivs du med att vara gravid?

- Hur länge är det till förlossningen?

- Dela trevliga minnen från din egen graviditet eller tiden som nybliven förälder (utan att låta det bli ett långt föredrag om dig själv).

 

 


 
 


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hej!
Skulle vilja lägga till en sak som är nr 5 fast tvärt om, en sak folk ALLTID sa till mig och jag blev alltid lika irriterad (och nojig!)
- Vad LITEN magen är!!! Ska du verkligen föda inom en månad?!
Kändes som att folk tyckte jag gjorde ett dåligt jobb med att göda bebisen, men när han kom ut var han fullt normal! :)
Kram

2013-05-05 @ 13:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: