Talking politics!

Okej. Nu måste jag nog lämna min åsikt. Eller åsikt stämmer nog inte för jag tänker inte skirva om olika pertier utan bara om ett. Eller om 1/10 av Sveriges befolkning. Som många vet nu efter EU valet så röstade utav dom som röstade 1/10 på Sverigedemokraterna. Och som alltid när dom kommer på tal så rasar det på facebook och andra sociala medier. Många har nog sett den här texten på facebook 
 
Ni som röstade på SD och är med i liknande grupper på Facebook kan ta bort mig som vän.
Jag skäms för er skull.
 
Jag själv röstar inte på Sverigedemokraterna, jag har aldrig övervägt att göra det. Jag har också svårt att förstå hur andra människor kan göra det. Men, och här kommer det stora mennet. Slutar personen i fråga att rösta på dom om du skriver ut ditt hat mot dom på facebook? Kommer personen i fråga att inse att dom röstat "fel" och be om ursäkt och rösta på andra partier till valet i höst?
Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag tror att du kommer betydligt längre med att Berätta din åsikt, varför du röstar på ditt parti, lyssna på personen i fråga som röstar på Sverigedomokraterna och be den förklara. Be den komma med statistik, fakta, egna åsikter och uttalande som gör att dom faller hen i smaken. För börjar du visa avsky mot personen i fråga som inte håller med dig så kommer vi inte långt i denna värld. Personen blir nog bara ännu mer bestämd på att rösta på Sverigedemokraterna. Så utbyt åsikter på riktigt (inte över internet) och försök få din vän att förstå.
För jag tycker du inte är bättre själv om du säger upp kontakten med en människa. För hur normalt är det? Människor säger att den inte vill vara vän med en rasist, men hur kunde du vara vän med personen innan. Om dina egna föräldrar röstade på Sverigedemokraterna, hade du sagt upp kntakten med dom då med? Hade du hatat dom över alla socialamedier och skrivit hur duma i huvudet dom var? Eller hade du utbytt åsikter? Frågat och försökt få dom att förstå på ett bättre sätt.
Våga prata politik. Medans jag ändå är inne på det spåret så kan jag säga såhär att jag och min sambo pratar politik flera gånger i veckan. Vi sitter nämligen på helt motstridiga åsikter. En av oss röstar blått och en av oss röstar rött. Vi förstår inte hur den andre kan tycka så olika, men vi accepterar det. Vi diskuterar och vi får en förståelse. Vi berättar allt bra med det partiet en röstar på och försöker förklara. Vi drar upp det dåliga med den andres parti och eftersöker svar. För det är så politik borde skötas. 
 
Vi måste ha oroligheter i politiken tror jag för att vi ska kunna komma fram till mycket positivt. 
 
Sverigedemokraterna tror många (även jag) uppkom för att det inte finns någon invandringspolitik i Sverige. Så nu kanske alla partier inser det och börjar visa sin invandringspolitik. Börjar höja ögonen för det, för uppenbarligen så brydde sig 1/10 utav dom som röstade sig mycket om just den politiken. 
 
Men snälla du, säg inte upp kontakten med en människa. För du kommer inte uppnå att personen slutar rösta på Sverigedemokraterna genom att göra så. Ha en dialog istället, okej?!
 
 Vi avslutar med en bild på min syster och jag. Min syster som är superduktig på politik och som ger mig massa nya och intressanta tankar. Hejja syster MikaMyra!!
 


Kommentarer
Postat av: Nicole

"Be den komma med statistik, fakta, egna åsikter och uttalande" min åsikt är att man behöver inte förklara/få andra att förstå. Man har rösta,sen vad man har röstat på och varför har andra inte med att göra :D så vidare man inte diskuterar, absolut!

Svar: Självklart inte. Men bättre att diskutera och utbyta åsikter än att hoppa på och säga upp vänskapen för att man sitter på olika åsikter. Som tur är så är valet hemligt, annars skulle det nog vara mycket bråk i världen!
Sara Elin Rebecca

2014-05-31 @ 21:03:30
URL: http://llykke.blogg.se
Postat av: Nicole

"Be den komma med statistik, fakta, egna åsikter och uttalande" min åsikt är att man behöver inte förklara/få andra att förstå. Man har rösta,sen vad man har röstat på och varför har andra inte med att göra :D så vidare man inte diskuterar, absolut!

2014-05-31 @ 21:03:30
URL: http://llykke.blogg.se
Postat av: Nicole

"Be den komma med statistik, fakta, egna åsikter och uttalande" min åsikt är att man behöver inte förklara/få andra att förstå. Man har rösta,sen vad man har röstat på och varför har andra inte med att göra :D så vidare man inte diskuterar, absolut!

2014-05-31 @ 21:03:30
URL: http://llykke.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: