Alcohol and breastfeeding?

 
Det där med alkohol och amning. Vad är okej och inte okej skiljer sig jättemycket från person till person. Vissa anser att ett eller två glas i veckan gör ingenting. Medans andra, som jag, anser att amning och alkohol inte hör ihop. Dom två sakerna ska inte förekomma samtidigt. 
 
Såhär säger livsmedelsverket om amning och alkohol:
Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten.

Vilket det står klart och tydligt att barnet får i sig en minimal mängd alkohol. Den alkoholen tycker inte jag är nödvändigt. Jag vet att det står att det är obetydligt. Men tycker du det är okej att ge ditt 1 åriga barn lite lättöl i en flaska att dricka? Nej, skulle inte tro det. Och det är också obetydligt. Men i brösten tycker många det är okej, Varför då? Varför har endel så stort behov av alkohol, sånt sug efter det att dom inte kan vänta dom dagarna, veckorna, månaderna eller i vissa fall åren man ammar. Jag kommer inte dricka alkohol när jag ammar, för jag har inte sånt stort behov av alkohol. Har du verkligen det? Jag hoppas inte det, för trotts att det är en "obetydligt mängd" så är det fortfarande en mängd. Dom garanterar inte att det inte finns minsta lilla i bröstmjölken. Så snälla, gör som mig och vänta tills du slutar amma.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: